In meer dan 45 jaar Herbalife zullen er maar weinigen zijn die nog nooit van Herbalife hebben gehoord. Er zijn maar weinig organisaties in de supplementen branche die zo bejubeld en tegelijkertijd afgekraakt worden. Er lijkt een serieus conflict te spelen tussen enerzijds de commerciële belangen en anderzijds de resultaten van de producten.
Over dat laatste worden mensen het niet eens. Over het eerste wel. Het is sterk de vraag wat de daadwerkelijke motivatie van, Mark Hughes, de oprichter van Herbalife was. De Multi Level Marketing structuur hierachter was daar voornamelijk debet aan. Deze structuur dwong iedereen om de Herbalife producten te bestellen bij de persoon die hen had aangebracht bij Herbalife. Voor iedereen hoog op de ladder uiterst lucratief. Voor de consument een stuk minder. Een groot gedeelte van de prijs van de Herbalife producten waren immers bestemd om de schakels in de MLM structuur rijkelijk te vergoeden.
Nu meer dan 45 jaar later, een sponsordeal met Cristiano Ronaldo verder, is het moeilijk voorstellen dat de FDA halverwege de jaren ’80 een zaak aanspande tegen Herbalife. Dit bedrijf heeft duidelijk een bewogen verleden. Ondanks alle kritiek blijft de vraag hoe een bedrijf dat zoveel kritiek kreeg, zo groot is kunnen worden. Het kan haast niet anders dan dat de producten van Herbalife toch op enig niveau kunnen voldoen aan de verwachtingen van de consument. Of dit placebo is of niet laten wij in het midden.
Hoe ziet de herbalife methode eruit?
Het afslankprogramma van Herbalife leunt sterk op eiwitten shakes, supplementen en thee. De eiwitshakes vervangen enkele maaltijden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een shake als ontbijt, een rijke lunch die vaak uit warm eten bestaat. Een salade rond vijf uur in de middag en wederom een eiwitshake om acht uur in de avond.
Voordelen van Herbalife
Herbalife maakt afslanken erg simpel. Heldere instructies en makkelijk te bereiden shakes zijn voor een ieder in te passen in hun dagelijkse leven. Ellenlange boodschappen lijsten en complexe bereidingen zijn op Herbalife niet van toepassing. Veel doorzettingsvermogen is ook niet vereist doordat de opzet van dit afslankprogramma stuurt op resultaten op de korte termijn.
Nadelen van Herbalife
Herbalife is kostbaar. In eerste instantie is dit voor een gedeelte van de doelgroep acceptabel. Echter, net zoals bij elk ander dieet, verdwijnen de voordelen zodra het dieet wordt gestaakt. Dit houdt dus in dat Herbalife alleen een permanent resultaat geeft indien het tot de lengte der dagen wordt toegepast. Wat in een groot gedeelte van de gevallen resulteert in een viercijferige jaarlijkse kostenpost. Wat voor invloed langdurig gebruik van Herbalife op de gezondheid heeft is daarnaast ook nog maar de vraag. Veel van de producten van Herbalife bevatten kleurstoffen en suikers.
Conclusie
Als je op zoek bent naar een afslankformule dan ben je hedendaags in de gouden eeuw beland, waarbij je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Er zijn tegenwoordig talloze afslankoplossingen. Hierdoor kun je jouw keuze nauwkeurig afstemmen op je eigen wensen, ideeën en leefomstandigheden. Het grote nadeel van deze tijd is echter dat het heel moeilijk in te schatten is in hoeverre een afslankoplossing jou op de lange termijn gaat helpen en wat daarmee de impact op je gezondheid is.
Persoonlijk ben ik van mening dat er betere alternatieven zijn, die meer transparantie geven en het welzijn van het hele lichaam veel centraler stellen.
Geef een reactie